امروز: یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷

واردات خودروهای لوکس فرصت خلق ۳۰ هزار شغل را گرفت

۱۳:۰۶ ۹۴/۰۶/۲۹
چی کجا 
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: می‌توان با مبالغ هزینه شده در سال‌های ۸۹ تا ۹۳ برای واردات خودروهای لوکس حدود ۳۰ هزار شغل، ۱۲۰۰ کیلومتر راه آهن و یا ۵۰ کیلومتر راه آهن شهری ایجاد کرد.

سید محسن طباطبایی مزدآبادی با اشاره به اینکه در دنیای جدید، اقتصاد شهری، از مهم ترین ابعاد توسعه پایدار تلقی می شود، گفت: در واقع موضوعات اقتصاد شهری بر سایر مسائل؛ از جمله رفاه شهروندی، بهداشت شهری، آموزش شهروندان و عدالت اجتماعی در شهر، مقدم می باشند و تا زمانی که خلق درآمدی در شهر رخ ندهد و به واسطه این خلق درآمد، اشتغال و ارزش افزوده ای انجام نشود، عملاً صحبت کردن از سایر موضوعات، فایده ای نخواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد شهری، پشتیبانی اقتصادی زندگی شهری را برعهده دارد و به نحوی در هر یک از ابعاد شهری، ورود پیدا می کند، توضیح داد: با این حال یکی از موارد مهم که از ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، تأثیرات چشم گیری بر شهرها دارند، سیاست های تجاری دولت هاست.
طباطبایی با اشاره به اینکه عموماً سیاست های تجاری دولت ها در واردات و صادرات نمود می یابد، گفت: اثرگذاری سیاست های تجاری بر شهرها از دو طریق تأثیرگذار می باشند: نیازهای اقتصاد شهری که از واردات کالاها و خدمات، متأثر می شوند و ظرفیت های اقتصاد شهری که بر صادرات کالاها و خدمات تولیدی، در شهرها اثر گذارند.
طباطبایی با تاکید بر اینکه در سمت و سوی صادرات کالاها باید توجه داشت که بیشتر صادرات مربوط به کالاها و خدمات تولیدی در خارج از اقتصاد شهری هستند، گفت: در خصوص واردات باید به این نکته توجه داشت که واردات از خارج ، در شهرها اثرات بسیار عمیق اقتصادی و فرهنگی- اجتماعی از خود بر جای می گذارد؛ برای مثال، واردات خودروهای سواری خارجی به داخل کشور، خروج بالای ارز را به دنبال خواهد داشت و از طریق تأمین تقاضای بخشی از بازار خودرو های داخلی، ضربه ای به تولیدات داخلی وارد خواهد نمود.

وی با اشاره به اینکه نگاهی به آمارهای واردات خودرو در گمرک در سال های اخیر، نشان دهنده افزایش رو به رشد ورود خودرو های سواری است، گفت: سال ۱۳۹۱ تعداد ۴۴۳۴۱ دستگاه خودرو به ارزش ۱.۰۸۴ میلیارد دلار به کشور وارد شده که نسبت به سال ۱۳۹۰، این رقم ۱۱.۳ درصد رشد داشته است؛ همچنین میانگین قیمت خودروهای وارداتی نیز ۲۴۴۴۱ دلار بوده است که این رقم نیز نسبت به سال ۱۳۹۰، ۱۷.۳ درصد رشد داشته است اما در سال ۱۳۹۲، تعداد خودروهای وارداتی ۷۴.۵ درصد رشد داشته در حالی که ارزش کل آن ها ۱۷۴.۵ درصد رشد داشته و میانگین قیمت به ۳۸۳۴۸ دلار رسیده است و همچنین در سال ۱۳۹۳ تعداد خودروهای وارداتی به ۱۰۲۶۸۳ دستگاه رسیده که رشد ۳۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۲ داشته است و ارزش این واردات نیز با رقم ۲.۱۲۸ میلیارد دلار نسبت به سال ۱۳۹۲، ۳۱ درصد رشد داشته است.
مدرس دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اینکه با بررسی دقیق تر آمار واردات و میانگین قیمت خودروهای وارداتی، می توان متوجه شد واردات خودروهای لوکس خارجی، مستمرا در حال افزایش است و این اتفاق، اثرات فرهنگی بسیار منفی در سطح فرهنگ عمومی شهرها دارد و موجب تشویق و ترویج تجمل گرایی و ترویج ناامنی روانی می شود که با آموزه های اسلامی و انقلابی در تقابل کامل است، افزود: این همان موضوعی است که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در بیانات خود در دیدار فرماندهان ناجا در اردیبهشت ماه از آن به عنوان «جولان دادن برخی جوان های سرمستِ غرورِ ثروت با خودروهای گران قیمت در خیابان ها به عنوان یکی از مظاهر ایجاد ناامنی روانی در جامعه»، یاد کردند.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به اینکه اقداماتی همچون مصوبه هیأت دولت در ممنوعیت ورود خودروهای سواری با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی برای مقابله با این موارد صورت گرفته است، گفت: به نظر من این اقدامات کافی نیست و لازم است اقدامات جامع و مفصل تری در این رابطه صورت بگیرد، زیرا همچنان شاهد حضور این خودروها در سطح شهرها و حتی رشد تعداد و قیمت آنها هستیم.
این کارشناس مسایل اقتصادی با اشاره به اینکه به نظر می رسد لازم است به دلیل اثرات فرهنگی- اجتماعی سیاست های تجاری دولت، نهادهای فرهنگی و اجتماعی شهری و حتی نهادهای اقتصادی شهری نیز در این حوزه، ورود پیدا کنند و نظر کارشناسی آنها نیز در سیاست های تجاری مدنظر قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موارد مهم در این خصوص، میزان مبالغی است که از چرخه اقتصاد، خارج و صرف تجمل گرایی برخی از شهروندان می شود.
طباطبایی با بیان اینکه در حال حاضر، یکی از مشکلات کشور، بحث بیکاری است که آثار منفی فرهنگی- اجتماعی زیادی مانند بزه کاری، جرم و جنایت، فساد، اعتیاد، تکدی گری و ... را در گستره شهرها به همراه دارد، افزود: بنا بر گزارش های مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در بهار ۱۳۹۴، ۸/۱۰ درصد با جمعیتی بالغ بر ۶/۲ میلیون نفر می باشد که این نرخ در جمعیت جوان ۱۵ تا ۲۹ سال به ۲۲.۴ درصد یعنی چیزی در حدود ۱.۶میلیون نفر می رسد.
وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در شهرها ۱۲ درصد و در خصوص جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال، ۲۵.۱ درصد یعنی چیزی در حدود ۱.۳ میلیون نفر می باشد، گفت: از سوی دیگر بنابر گزارش های وزارت امور کار و رفاه اجتماعی در سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴، هزینه تقریبی ایجاد هر شغل در کشور متناسب با زمینه شغلی از ۲۰ میلیون تا ۲ میلیارد تومان محاسبه شده است.

مدیر مسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری با تاکید بر اینکه هزینه های صرف شده برای خرید خودرو های لوکس - یعنی خودرو های بالای ۲۵۰۰ سی سی¬ که در سال ۹۳ چیزی در حدود ۲۹.۵ میلیون دلار و در فاصله بین سال های ۸۹ تا ۹۳ در حدود ۱.۹ میلیارد دلار بودند، گفت: اگر میزان تولید هر شغل را به طور متوسط ۲۰۰ میلیون تومان، هر کیلومتر راه آهن را ۵ میلیارد تومان و هر کیلومتر قطار شهری را ۱۲۰ میلیارد تومان در نظر بگیریم، می توان با این مبالغ در سال های ۸۹ تا ۹۳ حدود ۳۰ هزار شغل، ۱۲۰۰ کیلومتر راه آهن و یا ۵۰ کیلومتر راه آهن شهری ایجاد کرد که این ارقام مقایسه ای، به خوبی نشان دهنده ارزش میزان پول های هزینه شده برای تجمل گرایی برخی از شهروندان است.
طباطبایی در پایان با اشاره به اینکه در خصوص تجمیع این مبالغ کلان و جهت دهی و هدایت آنها به سمت توسعه زیرساخت های شهری، بانک ها می توانند نقش جدی ایفا کنند، گفت: شبکه بانکی می تواند با فعالیت های فرهنگی و در نظر گرفتن بسته تشویقی و دعوت از شهروندان به مشارکت در امور اقتصادی شهری، هم زمینه مشارکت بیشتر شهروندان در امور شهری را فراهم نمایند و این مبالغ را به سمت رفع نیازهای مالی شهری هدایت کنند و هم فعالیت های اقتصادی سودآور شهری را به شهروندان معرفی کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
تعداد بازدید: ۲۷۸

نظرات درباره این خبر


تا به حال نظری برای این خبر ثبت نشده است.
نظر خود را از طریق فرم زیر ارسال کنید.

نظر شما درباره این خبر