امروز: یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷

سرمقاله جام جم/ الزامات کسب وکار و بازاریابی

۰۷:۴۵ ۹۴/۰۵/۲۹
چی کجا 
« الزامات کسب وکار و بازاریابی » عنوان یادداشت روز روزنامه جام جم به قلم دکترعلیرضا سلطانی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید

تجارت و کسب وکار در عصر ارتباطات هر روز ابعاد جدیدتر و پیچیده تری پیدا می کند. در این فضا کسب و کار در عین حال که آسان تر و کم هزینه تر می شود، به همان میزان به دلیل پررنگ بودن چاشنی رقابت و تعدد عناصر، سخت تر و حرفه ای تر می شود. آنچه موفقیت، حیات و پویایی یک بیزینس یا کسب وکار را در دنیای امروز تضمین می کند، آشنایی با قواعد، ابزارها و الزامات تبلیغات و بازاریابی و حرکت مداوم و پویا با تحولات سریع و متنوع آن است.
در حال حاضر، فضای مجازی که گستره ای از اینترنت تا شبکه های اجتماعی را در برمی گیرد، جدیدترین ابزار و سازوکار تبلیغات و بازاریابی است. فضای مجازی خود انقلابی در دنیای تبلیغات و بازاریابی محسوب می شود زیرا زمینه گذار از عصر کلاسیک تبلیغات به عصر جدید را فراهم می سازد. در این فضا در مقایسه با عصر کلاسیک که روزنامه ها و تلویزیون محور تبلیغات و بازاریابی قرار داشت، سرعت و کاهش هزینه در انجام معاملات و خرید و فروش برای طرفین حرف نخست را می زند.
به این دلیل تجارت الکترونیک امروزه بسرعت در حال جایگزین شدن با تجارت سنتی است. فضای مجازی گستره نامتناهی و فرصت های بی بدیلی در اختیار تاجران و شرکت ها قرار می دهد اما الزاما این فرصت های بی نهایت به موفقیت و کامیابی در فضای پیچیده رقابتی منجر نمی شود. فضای مجازی با گذشت زمان ضمن پیچیده تر شدن و متنوع تر شدن، بتدریج قاعده مند تر می شود. بخشی از این روند ناشی از قوانین و مقررات رسمی از سوی دولت هاست و بخش دیگر در تعاملات میان عوامل و فعالان عرصه مجازی به صورت خودکار شکل می گیرد. آشنایی با این قواعد به طور طبیعی به لحاظ فن و حرفه بازاریابی از یک سو و الزامات پاسخگویی و مشتری مداری از سوی دیگر از الزامات فعالیت در فضای مجازی و پایداری تجارت و کسب وکار است.
این مهم امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته به صورت یک امر طبیعی و ضروری از سوی کاربران و به عبارت بهتر تاجران و بازاریابان و شرکت ها پذیرفته شده است. به این معنا که کاربران فضای مجازی در حوزه اقتصادی و تجاری، نسبت به عملکرد و فعالیت خود پاسخگو بوده و تلاش دارند.
در یک فضای رقابتی، بیشترین جذابیت را به لحاظ تنوع کالاها و خدمات و سهولت و سرعت دسترسی به آنها فراهم سازند. این مهم با هدف حضور فعال، پایدار و سودمندانه در عرصه تجارت و کسب وکار است. بسیاری از برندهای معروف دنیا در بخش های مختلف کالایی و خدماتی، موفقیت و جهانی شدن خود را مدیون حضور قاعده مند و مسئولانه در فضای مجازی می دانند. در مقابل، فضای مجازی به دلیل نبود نظارت جدی، فضای مناسبی برای سوءاستفاده و فعالیت های غیرقانونی سودجویی است. تبلیغات نادرست و غیرواقعی با هدف کسب سودهای موقت یکی از شگردهای سودجویی در فضای مجازی است. جذابیت هایی از نوع کسب سودهای سریع و موقت، می تواند زمینه مناسبی برای شکست زودهنگام کسب وکار و تجارت باشد. امروزه بسیاری از کشورهای درحال توسعه که در ابتدای راه تجربه فضای مجازی هستند، به طور طبیعی درگیر آفت سوءاستفاده یا استفاده نادرست از فضای مجازی در عرصه تجارت و بازاریابی قرار دارند. برای رفع این آفت در گام نخست باید نظارت کلی از سوی دستگاه های حاکمیتی در این عرصه انجام شود و در گام دوم عوامل و عناصر فعال در عرصه بازاریابی و تجارت به قواعد و فنون فعالیت و رقابت در فضای مجازی با هدف حضور پایدار، مجهز و مسلح شوند. فضای مجازی به میزانی که می تواند زمینه ارتقا و پیشرفت کسب وکارها شود به همان میزان نیز می تواند زمینه ورشکستگی و ناکامی آنها را نیز موجب شود. آنچه در این میان حرف نخست را می زند، حضور حرفه ای، اخلاقی و مسئولانه عوامل و عناصر در فضای مجازی است.

منبع: جام جم
تعداد بازدید: ۲۳۳

نظرات درباره این خبر


تا به حال نظری برای این خبر ثبت نشده است.
نظر خود را از طریق فرم زیر ارسال کنید.

نظر شما درباره این خبر